Home
Enkele weken geleden belde onze voorzitter Jan mij met de mededeling dat we benaderd waren door een Werkgroep die onze hulp zocht bij het “regelen” van de benodigde vergunning voor het rijden met tanks tijdens een groots opgezette lokale herdenking van de bevrijding.
Men had een aanvraag ingediend maar die was afgewezen omdat het verzoek niet door een erkende vereniging werd ingediend. Nu zijn wij beiden hobbymatig bekend met de wetgeving rond wapens en munitie, de AVC is één van de door het Ministerie van Justitie erkende verenigingen die dergelijke “herdenkingstochten en tentoonstellingen” mag organiseren en kennen de weg een beetje. En zoals het een goede voorzitter betaamt, werd het gedelegeerd aan de secretaris. Eigenlijk was het al veel te laat voor een nieuwe aanvraag, maar omdat er al iets lag durfden we het wel te proberen.
Het groene rijseizoen in Noord-Holland wordt voor veel mensen geopend met de “Koffierit”, georganiseerd door een groep groene enthousiastelingen met een gezamenlijk honk in Oosterblokker. Mensen met dezelfde interesse mogen elk jaar aansluiten en het is altijd een gezellige en afwisselende rit met mooie uitzichten en nieuwe zichtlijnen op bekende lokaties.
Texel Bevrijd!
Vanwege de unieke, wat je zou kunnen zeggen afgelegen ligging van het eiland Texel, heeft het een wat aparte oorlogsgeschiedenis. Het was in de oorlogsjaren onderdeel van de Stelling van Den Helder met in 1940 een vliegveld en een basis voor watervliegtuigen. Na de korte strijd werd Texel door Duitse troepen bezet en onderdeel van de Atlantikwal, in april 1945 vond de Georgische opstand plaats wat in de einddagen van de oorlog tot de meeste burgerslachtoffers leidde, en uiteindelijk werd de capitulatie een feit. Maar vanwege de ligging van Texel arriveerden de geallieerden pas ruim na de bevrijding van de rest van Nederland en is de Texelse bevrijdingsdag dus ook pas op de 20e.
Op zondag 9 februari was de jaarlijkse ALV van de Army Vehicle Club.
Zoals gebruikelijk was de opkomst ongeveer een kwart van de leden, en de uitgenodigde bevriende clubs moesten, soms op het laatste moment, ook afhaken. Desondanks hadden we te gast 2 mannen van het organisatiecomité van de Veteranendag West Friesland, die een uitgebreide toelichting kwamen geven op hun plannen. En ook zoals gebruikelijk, is de aangegeven begintijd voor sommigen een “best effort”. Maar goed, om 14:15 konden we dan, met koffie en appelgebak, van start.
Lees meer: Verslag Army Vehicle Club ALV en Nieuwjaarsreceptie